Vyhnání Gerty Schnirch


Autor: Kateřina Tučková
Nakladatelství: Host
Žánr: Historie, Román, Válečné
Počet stran: 413 stran
Obsah:
Noc z 30. na 31. 5. 1945. Gerta Schnirch, matka několikaměsíční dcerky, je jen s osobními věcmi odsunuta společně s ostatními brněnskými Němci směrem na Vídeň. Vyčerpávající pochod skončí v Pohořelicích, kde mnoho vyhnanců podlehne epidemii tyfu a úplavice. Gerta a některé další německé ženy se zachrání při nucených pracích na jižní Moravě, kde setrvají i po ukončení transportů.

~~~

 Poslední kniha, kterou jsem si splnila čtenářskou výzvu. Ale povím vám, že mi přišlo, že knihu jsem četla několik měsíců a ne jen tři týdny. Ale tak či tak je to pro mě dlouhé období, co něco čtu. Nemůžu říci, že by se to četlo lehce. Nebylo to ani složité čtení, jen něco uprostřed. Hlavně bylo barvitě popsané okolí.

Je vidět, že autorka měla velmi velkou slovní zásobu, když příběh psala. Stále a stále nová slova, nic co by se muselo opakovat. Jen narazíte na časté "...ona, Gerta,..." ale dá se na to po chvíli navyknout a později si toho ani nevšimnete. I když co jsem zjistila, tak pro některé to pro změnu může být rušivé. Takže na to si úsudek musíte utvořit sami.

Zprvu mi dělalo velké problémy navyknout si na formu přímé řeči. Ačkoli jsem to už jednou zažila, tak jsem nemusela být ve velkém šoku. Po několika stranách jsem si na pomlčky navykla. Ale tak či tak pro mě pomlčky budou znamenat poznámky. Velké mínus bylo také v tom, že jsem se často ztratila v tom, kdo zrovna mluví a musela jsem se tedy vracet na začátek konverzace, abych se v řeči zorientovala.

- To víš, že ano, děvčičko, všechno si to tu zase prohlédni.

Kniha se týká celého života Gerty Schnirch, od jejího mládí až po její stáří. A tedy Gerta to opravdu neměla jednoduché, často mi jí bylo líto, co všechno musela prožít a zvládnout. Dá se říci, že se nedivím ohledně jejího chování. Přece jen každá z Němek, se kterými jsme se setkali, se vyrovnávala jiným způsobem. Některé se třeba s tím nevyrovnaly a jiné naopak zapadly.

V knize se často střídají výjevy ostatních lidí, zejména od poloviny. Dozvídáme se tedy, jak to dopadlo s Němkami, se kterými se Gerta spřátelila. Popřípadě s jejím bratrem. Vše je v er formě, jen pohledy, které vypráví Barbora, se vyskytují v ich formě. Zprvu to bylo velmi překvapující, ale na druhou stranu pak se vědělo, o kom to je, aniž by to čtenář musel zprvu odhadnout.

Z postav jsem si nejvíce oblíbila Zipfelovou. To byla správná ženská. Zprvu jsem si k ní nedokázala najít vztah, ale po čase jsem ji začala mít ráda. Též si prožila své trápení. Ale nemohu říci, zda mám ráda Gertu či ne. Nedokázala jsem se k ní přiblížit. Dá se říci, že jsem k ní pojala vlažný vztah a to tak zůstalo a nic se nezměnilo.

Určitě stojí kniha za přečtení, pokud chcete zkusit se podívat na druhou světovou válku a její důsledky z jiného pohledu. A hlavně jak to probíhalo při odsunu Němců z Čech. Jen musíte brát v potaz, že se jedná o beletrii a ne odbornou knihu.

★★★★☆

6 komentářů:

  1. O Gretě uvažuji. :-) Snad se k ní dostanu. :-)
    Moc hezká a povedená recenze! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je dost zajímavá, přece jen se člověk dozví, jak to asi prožívali Němci při odsunu. :)
      Mockrát děkuji. :)

      Vymazat
  2. Knížku neznám, ale vypadá zajímavě :) Teď se mi to tu trochu nakupilo, ale píšu si ji na seznam a snad se k ní dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, vánoční období dokáže pěkně zamíchat s plány. :)

      Vymazat
  3. Túto knižku som vôbec nepoznala, ale z tvojho článku ma veľmi zaujala, tak dúfam, že sa mi dostane do rúk. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě za vyzkoušení stojí. Jen pokud nejsi zvyklá na jiný typ přímé řeči, chvilku potrvá než se člověk zorientuje. :)

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.