Holčička, která milovala hřbitovy a jiné povídky



Originální název: Sleep No More: Six Murderous Tales
Autor: P. D. James
Rok vydání celosvětově: 2018
Nakladatelství: Motto
Žánr: Detektivní, Povídky
Počet stran: 142 stran
Obsah:
V detektivkách obvykle odhalíme neblahý osud oběti i vraha. Co ale ta hrstka mazaných zločinců, kterým se podaří dokonalý zločin? Jak žijí ti, kteří nebyli nikdy odhaleni? Soubor šesti povídek, které vychází poprvé knižně, představuje příběhy plné tajemné atmosféry, napětí a zločinu. Hvězda britské detektivky v nich vzdává poctu svým předchůdcům a odhaluje temná tajemství, která číhají pod rouškou typicky anglického prostředí.

~~~

Na knihu jsem narazila už tehdy, kdy u nás vyšla. Hodně mě zaujal její název a i obálka a přemýšlela jsem nad tím, že bych jí zkusila. Jak vidíte, dostala jsem se k ní, hlavně díky tomu, že v srpnu probíhalo její společné čtení. A já jako obvykle toto nemohla vynechat.

Jak jste si mohli povšimnout z originálního názvu, jedná se o šest různých povídek. Přičemž každá má něco do sebe a také některé jsou mnohem lepší a jiné jsou oproti ostatním poměrně slabé. Osobně bych řekla, že se tam může projevit menší propast kvality mezi příběhy. To jsem zejména pocítila u Vraždy Santa Clause, která mě vůbec nebavila. A dokonce jsem ani pořádně nepochopila, kdo byl onen vrah. Přece jen, když se vám do povídky zamíchají dva pohledy, u nichž pak ani nevíte, kdo je kdo, tak se velmi snadno zamotáte.

Ze všech povídek se mi snad nejvíce líbily Narozeniny pana Millcrofta, která je dobře podaná. Jakožto já nemám detektivky vůbec načtené, takže bych neřekla, že by to tak mohlo být. Navíc ještě ten zvrat v příběhu, tohle bych opravdu nečekala. Navíc je zrovna tady důležité si všímat detailů, kdy vám to po větě, co prohodí jedna osoba, všechno dojde.

Ale co já? Co jsem mu provedla já?"

Hned jako další mě bavila číst povídka Oběť. Ne, že by v ní probíhalo něco zvláštního či krvavého, ale přišla mi taková příjemná na počtení u detektivky. Přišlo mi to dobře podané a vlastně od samého začátku jste věděli, jakým směrem se to vyvine. Ani jste nemuseli dlouze hádat, kdo je vrahem, brzy jste to zjistili a pak jste četli jenom o různých situacích v příběhu.

Celkově zbylé příběhy mi přišly takové průměrné. Nedalo se od nich toho moc očekávat a ani jsem od nich nebyla moc překvapená. Jen prostě detektivní zápletka, kde se něco stane, proběhne krátké vyšetřování a pak různé vysvětlivky. Nic víc a nic míň. Je škoda, že mě nedokázaly tolik zaujmout, ale i tak detektivky nevzdávám.

Jediné, co mě pak trochu mrzelo, bylo, že postupem jste si všimli, jak je tam udělán vrah a pak jste ani hádat nemuseli, jelikož to bylo u většiny povídek. Usnadnilo to práci v hádání, ale dá se říci, že ze čtení pak už nebyl takový požitek, jelikož jste věděli, jak už to je. Takže to je pro mě takové větší mínus z knihy.


Z obálek mě nejvíce zaujala anglická verze. Líbí se mi na ní, jak je nakreslená a dýchá z ní podzim. A zrovna ten mi jaksi skvěle sedí k této knize.

★★★☆☆

8 komentářů:

  1. U nás knihy od této autorky vychází opravdu s nádhernými obálkami. Jsem na tom jako ty, tady mě zaujal název i obálka. Četla jsem od paní Jamesové knihu Smrt přichází do Pemberley, je to detektivka s postavami z Pýchy a předsudku a taé jsem hdonotila třemi hvězdičkami, ale tam to bylo asi hlavně proto, že miluju postavy z Pýchy a předsudku a prostě mi tady neseděly jejich charaktery oproti tomu, jak byly popsané právě v Pýše. :-D Mrzí mě,že jsi ji dala jen tři hvězdičky, ale asi si ji stejně jednou pořídím. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, některé povídky mě moc nenadchly. :/ Ale pokud se ke mně autorka opět dostane, tak jí rozhodně znovu zkusím. :D

      Vymazat
  2. Název je opravdu zajímavý. Povídky moc často nečtu, mám raději detektivní romány, kde si autor může více vyhrát s celým příběhem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Též jsem na tom podobně jako ty. Preferuji více román než povídku. :)

      Vymazat
  3. Mám ráda povídky, ale je tam to minus, že ne všechny jsou stejně kvalitní 😔. Ale aspoň si můžeš vybrat svou oblíbenou, což u knihy jako takové nemůžeš 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu. :) Tu svou oblíbenou jsem našla úplně až na konci a stála za to. :D

      Vymazat
  4. Tá obálka je creepy :D Pri pohľade na ňu mi vybehli zimomriavky :D Ale kniha znie zaujímavo, na jeseň ako stvorená. Neviem, prečo som si pri tvojom článku spomenula na Edgara Alana Poa, ale skús jeho poviedky, myslím, že by sa ti páčili :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě, na podzim je skvělá. :) Dobře, určitě jeho povídky v blízké době zkusím. :)

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.