Gottland



Originální název: Gottland
Autor: Mariusz Szczygiel
Rok vydání celosvětově: 2006
Nakladatelství: Dokořán
Žánr: Historie
Počet stran: 224 stran

Obsah:
Známý polský reportér vytěžil ze svých pobytů v Čechách "výbušnou" knihu o naší zemi. Témata, z nichž některá patří k "neuralgickým" bodům novodobých dějin českého národa a byla u nás zpracována v dlouhé řadě knih, shrnuje autor na několika stránkách a přináší v nich svůj pohled člověka odjinud, pohled neotřelý, nezatížený, který by mohl vést k reflexi opomíjených kapitol naší národní povahy. Kniha vypráví o ikonách českého kolektivního vědomí, fenoménech nedávné české historie (rodina Baťů, Lída Baarová, Jan Procházka, Marta Kubišová, Jaroslava Moserová), ale také o osudech postav, které nebyly zatím hlouběji zpracovány ani samými Čechy (sochař Otakar Švec, který projektoval největšího Stalina na Zemi; Karel Fabián, spisovatel, který po únoru 1948 odmítl svou minulost a orwellovským způsobem vymazal a nahradil sám sebe; neteř Franze Kafky, která nechce hovořit o svém strýci). 

~~~

Hodně jsem se obávala, že mě kniha nebude bavit a budu se do ní nutit. Přece jen historii v knihách tolik nemusím, a když už tak se jí snažím vyhnout. Ovšem netuším, odkud se bere moje averze. Co teď zjišťuju, tak ty knihy nejsou tak špatné. Takže to vypadá, že se mi objeví další žánr, který budu číst.

Zpátky k Gottlandu. Kniha je velmi zajímavě napsaná. Hlavně, když se můžete dozvědět o dávných osobách, které jsou pro nás známé a i trochu neznámé. Snad nejvíce mě bavilo číst o Lídě Baarové a Baťovi. Dobré na nich bylo, že autor popisoval jen dané postavy. Ale cca od poloviny knihy se to změnilo, nečetli jste jen o té osobě, ale rovnou jste četli hned o několika naráz. Trošku to tedy v hlavě působilo guláš.

,,Jdou vás zavřít, utečte!" zašeptal kdosi a zavěsil.

Nejvíce mě to mrzí u Zdeňka Adamce a Jaroslavy Morserové. Tam to pokaždé skákalo z odstavce do odstavce. Třeba jen u Zdeňka byl jen malý kousek a hned na to jste četli o Morserové. Ale naštěstí jste na to byli zvyklí z předchozích popsaných osobností. Tak či tak si stojím za tím, že kdyby to tak nebylo přeskakováno, bylo by to o dost lepší.

Pokud vás zajímá historie a někdo z těchto lidí. Zkuste si to přečíst. Není to nijak hrozné a čtení rychle odsýpá. To hlavní negativum už jsem vypíchla a jiná v knize jsem tedy nenašla. Jen bych podotkla, že bych knihu odsud posud brala jako literaturu faktu. A nebrala ji ihned vážně, že to tak bylo a on má pravdu. Přece jen, pokud se člověk chce dozvědět více, musí pro to získat více pramenů.


Řeknu vám, že tato kniha má hodně různých obálek, to se mi stalo po dlouhé době, že by byl výběr tak veliký. Nejlepší na tom je, že každá obálka je jiná. Nakonec mě zaujala španělská obálka. Pokud by vás zajímaly další zahraniční obálky, určitě si je vyhledejte, vypadají zajímavě.

★★★☆☆



8 komentářů:

  1. Myslím, že by tohle úplně nebyl můj šálek kávy, takže tuhle knihu asi vynechám, ale pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasný, ne každému kniha sedne, či její žánr. :D Děkuji. :)

      Vymazat
  2. To by mně mohlo bavit, když studuju historii :D Ale taky mně všechny knihy o historii neoslovily :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono dost závisí na tom, jak jsou knihy podány. Jestli jsou jako učebnice, tak to je hrůza číst. :D Klidně tuto knihu zkus, jen sem tam autorovo přeskakování je hrozné.

      Vymazat
  3. Tak to vypadá vážně zajímavě :) Ne jako moje obvyklé čtení, ale zajímavé :) Jen teď tu mám takovou zásobu knih, že se k žádné nové pár týdnů určitě nedostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je někdy fajn zkusit změnu, taky zrovna tento styl moc nečtu. :) Jinak s tou zásobou knih věřím, též se mi to jaksi nahromadilo a není na ně čas. :)

      Vymazat
  4. Toto vyzerá vážne dobre! Síce nie je to moja šálka kávy, ale moja najlepšia kamarátka zbožňuje a študuje históriu. Takže už viem, čo dostane na Vianoce :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohlo by se jí to líbit. :) Byla to velmi zajímavá kniha.

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.