Marťan



Originální název: The Martian
Autor: Andy Weir
Rok vydání celosvětově: 2014
Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: Humorné, Román, Sci-fi
Počet stran: 344 stran
Obsah:
Je nejslavnějším mužem na Zemi. Má to však háček: není na Zemi…
Před šesti dny se Mark Watney jako jeden z prvních lidí prošel po Marsu. Teď je přesvědčený, že bude prvním člověkem, který tam zemře. Málem zahynul v prašné bouři a zbytek jeho posádky odletěl v domnění, že je mrtvý. Mark nemá jak odeslat zprávu, že přežil. A i kdyby se s lidmi na Zemi spojit dokázal, zásoby mu dojdou mnohem dřív, než by stačila dorazit pomoc. Mark se však nevzdává. Vyzbrojen pouze svým důvtipem, technickými dovednostmi a nevyčerpatelným smyslem pro humor, který se pro něj stane nejcennějším zdrojem síly, se pouští do tvrdošíjného boje o přežití.
Jak zdolává jednu zdánlivě nepřekonatelnou překážku za druhou, začíná věřit, že by na cizí planetě přece jen mohl obstát. Jenže Mars mu ještě přichystá nejedno překvapení…
Strhující, podmanivý a přesvědčivý příběh o lidské nezdolnosti a vynalézavosti tváří v tvář beznadějné situaci obletěl celý čtenářský svět a ve všech zemích, kde vychází, sklízí nadšený ohlas.

~~~

Už nějaký ten pátek mám Marťana doma, ale dosud jsem se k němu nedostala. Co mě však přimělo šáhnout po knize, bylo, že jsem se chtěla podívat na film, a tak jsem dala přednost nejdříve knize a pak teprve filmu. A že to byla pořádná jízda.

Abych pravdu řekla, vůči Marťanovi jsem neměla nijak velká očekávání a věřím, že i kdybych je měla, tak by byla perfektně splněna. Už jen od samého začátku se to rozjede, že jsem jen koukala, co se všechno událo. Je dobré, že zpětně jsem se dozvěděla, co konkrétního se Markovi stalo. A teda, byl to dost chudák.

Při čtení, když už jsem si říkala, že to může být v naprosté pohodě, a že žádný zvrat se neobjeví, tak najednou se objevil. A já jen doufala, že to dopadne dobře. Přece jen v jednu chvíli si myslíte, že to už přece musí přežít a najednou je jeho život opět na rozcestí a vy jen doufáte, že to půjde tou správnou cestou.
Je hrozné, když můj život závisí na mé vlastní, nekvalitně odvedené ruční práci.
Na to kolik se toho v knize událo, se nevyskytla možnost, kdy by mi to začalo vadit. Naopak, nikdy jsem nevěděla, co se stane, a tím víc jsem byla v napětí a držela mu palce, aby to přežil. Když tak přemýšlím, tak jsem v průběhu čtení nezažila moc chvíli, kdy bych byla v klidu. Ale našly se momenty, kdy jsem se i dost pobavila.

Hlavního hrdinu, Marka, jsem si velice oblíbila. Byl velice odhodlaný a nebál se zariskovat. Hodně jsem ho obdivovala hlavně pro tu jeho naději na přežití, i když párkrát dostala dost na frak. Řekla bych, že se jedná o hrdinu, kterého si snad každý zamiluje, a jeho vtípky za to fakt stojí.

Ačkoli je to děleno na kapitoly, tak jsem si jich moc nevšímala. Přece jen v kapitolách byly Deníkové záznamy Marka, které popisovaly určité dny. Později se však objevily kapitoly z pohledu jiných postav, kde se již nejednalo o podobu deníku. Tudíž jsem tak situaci sledovala z několika pohledů, a to z Marsu a ze Země.

Marťana rozhodně doporučuji všem, koho zaujala tato recenze a též těm, kteří si chtějí přečíst o tom, jaké je to bojovat o holý život na Marsu. Věřím, že vás to chytne stejně jako mě a nebudete schopni se od knihy odtrhnout.


Zprvu jsem si myslela, že vybrat obálku bude horší, jelikož se často objevovaly obálky, které byly převzaty k nám. Ale nakonec jsem našla hned několik odlišných obálek, a vybrala ruskou, která se mi líbila na první pohled.

★★★★★

10 komentářů:

  1. O Marťanovi samozřemě jisté povědomí mám, ale jinak jde úplně mimo mě a nevím, jestli se k němu vůbec někdy dostanu. :) Každopádně moc pěkná recenze. Je dobře, že se ti kniha líbila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu. :) Ale pro začátek se sci-fi je to moc dobrá kniha. :)

      Vymazat
  2. Ja si pamätám ten bum, ktorý prišiel s filmom. Všetci v mojom okolí to čítali a následne pozerali, len mňa to nejako obišlo. Ale nie je to úplne môj žáner, hoci verím, že by mi ten humor sadol :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To věřím, humor se fakt povedl. :D Upřímně, mě to také minulo, když to vyšlo :D

      Vymazat
  3. Ta první věta v anotaci/obsahu je zajímavá... nejslavnější muž na Zemi, ale není na Zemi.
    je mi to nějaké povědomé, ale nikdy se mi to do ruky nedostalo. Viděla jsem plno filmů a seriálů v podobné tématice, možná mi to něco připomíná. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta mě také dostala a v ten moment jsem si řekla, že si to prostě musím přečíst. :D
      Možná to bude díky tomu. :)

      Vymazat
  4. knihu jsem nečetla, ale znám film :) ten se mi moc líbil :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film je skvělý, ale chybělo mi v něm pár sprostějších vtípků. :D

      Vymazat
  5. Film znám, byla jsem na něm dokonce v kině. Knihu neznám zatím, ale mám v plánu si ji přečíst. A po této hezké recenzi mě láká si ji přečíst ještě víc. Je fajn, že se ti kniha líbila a má to od tebe takové kladné hodnocení. Zaujalo mě to, příběh je to vskutku zajímavý. V jeho situaci bych nechtěla skončit.
    Katie S.
    (https://kulturnicek.blogspot.com/)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha je o něco lepší než film, halvně pro mě ty nejlepší vtípky chyběly ve filmu. :D

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.