Světlo a stíny



Originální název: Shadow and Bone
Autor: Leigh Bardugo
Rok vydání celosvětově: 2012
Nakladatelství: Fragment
Série: Griša, 1. díl
Žánr: Fantasy, Young Adult
Počet stran: 312 stran
Obsah:
Ravka, kdysi mocná a hrdá země, se otřásá v základech. Pás neprostupné temnoty obývaný krvežíznivými nestvůrami, ji rozdělil na dvě části. Její budoucnost leží v rukou nic netušící dívky… Alina nikdy v ničem nevynikala. O to víc je překvapena silou, která se projeví v okamžiku, kdy je se svým regimentem napadena a jejímu nejlepšímu příteli hrozí smrt. Jejích výjimečných schopností si všimnou na nejvyšších místech a dívka je dopravena na královský dvůr, kde se má naučit ovládat své dosud nezkrocené schopnosti. Má se stát grišou – členkou privilegované vrstvy mágů a kouzelníků. Jenže nic v tomto světě plném přetvářky není tak, jak se jí snaží namluvit. Alina proniká do tajemného společenství grišů a poznává blíž i jejich nejvyššího mága, okouzlujícího Temnyje. Postupně přichází na to, že vše, co se kolem ní děje, má jediný cíl. Zneužít její jedinečnou moc proti celé zemi i proti ní samotné. Pokud se nechce stát loutkou v rukou zla, musí uprchnout. Jediná možná cesta však vede tam, kam se jiní neodvažují. K pásu neprostupné temnoty…

~~~

Tímhle jsem si už dost zase rozečetla sérií a tímto je vážně zároveň poslední, dokud tamty nedočtu. Ale zase jsem si udělala radost, že jsem se konečně k této sérii přiblížila a zároveň jsem s tím i blíže k Šesti vranám. Takže to nějaké plus určitě má a dost se těším, až se k nim dostanu.

Teď ovšem zpátky ke Světlu a stínu. Už je to nějaká ta chvíle, co jsem četla Young Adult, tak jsem se s klidem v duši do tohoto žánru opět pustila. Kniha se četla sama a její čtení mě dost bavilo. Asi tak do poloviny jsem z knihy měla velice spokojené pocity, ale pak na mě dýchlo Young Adult, a to už se mi to přestávalo líbit. Prostě takové typické chování hrdinky a též časté scény z tohoto žánru mi utlumily potěšení. Naštěstí to tam ale nebylo dlouho a já se opět ponořila do příběhu.

Osobně mám moc ráda, když vidím, jak se hlavní postava učí nové věcí či se snaží naučit ovládat svou schopnost. Vždy mě tyto scény nesmírně baví a zde to bylo totéž. Bavilo mě o tom číst a více se tak dozvídat o moci griš. Avšak moc o světě jsem se nedozvěděla, jen trochu něco z minulosti a hlavně, jak ten svět vypadá, bylo díky mapě.

Co je nekonečné? Vesmír a chamtivost člověka.

Alinu jsem si hned ze začátku oblíbila. Přišla mi taková úplně v pohodě hlavní hrdinka. Jen v jednu chvíli jsem byla v šoku, jak se moc změnila. Ale naštěstí to dlouho netrvalo a vrátila se ke svému chování. Když to tak vezmu Alina je vlastně jediná osoba, kterou jsem si oblíbila, i přesto, že se v knize objevil větší počet osob. K nim jsem si žádný vztah neutvořila, ale blízko jsem měla k Ženě, ale u té teď pociťuji nedůvěru.

Během čtení jsem byla zvědavá na romantickou linku. A samozřejmě, že jsem ji obdržela, dokonce i se slabším náčrtem romantického trojúhelníku. Na jednu stranu se trochu obávám, co mě bude čekat ve druhém dílu. A na druhou stranu si říkám, že by ta romantická linka mohla být naprosto v pohodě a mohla by se mi líbit.


Hodně jsem při čtení byla zvědavá na konec. Vůbec jsem si nedokázala představit, jak a kam to bude směřovat. V jednu chvíli jsem měla určitou představu, aby to pak skončilo úplně jinak. Takže se rozhodně nejedná o něco, co byste už od samého začátku čekali. Navíc to končí tak, že kniha vás naláká na další díly a pokud se vám ve čtení nebude chtít pokračovat, tak bych řekla, že i tak to pro vás bude uspokojivé.


O můj bože, ty zahraniční obálky jsou tak dokonalé. Rozhodně mrkněte i na jiné verze. Šíleně mi dalo zabrat si vybrat mezi francouzskou a anglickou obálkou. No, přidávám sem anglickou obálku, ale určitě mrkněte i na francouzskou.

★★★★☆

16 komentářů:

  1. No jedničku jsem četla už někdy půl roku zpět, možná víc a tak nějak mi to stačilo. Od autorky zbožňuji duologii Šest vran - autorka mimochodem chystá třetí díl (což podle mě není úplně dobrý tah) a teď jsem rozečetla Devátý spolek, který je zatím dost zajímavý. Griša hold asi není pro mě, jsem docela namlsaná jinými autorčinými knihami.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si Grišu vzala jako první, jelikož se jednalo o její první sérii. A jakožto mě to trošku odradilo od jejích dalších knih. Ale i tak to zkusím ještě. :D
      Fakt? Tak to koukám, ale též si myslím, že to není dobrý nápad.

      Vymazat
  2. já nejdříve četla Šest vran a tam je svět krásně popsány, tady mi to taky chybělo... na jaře by měl být seriál, na ten se těším :) já mám přečtenou celou sérii a nějak mi místy Alina trochu lezla na nervy, já si spíše oblíbila Mala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, na ten seriál jsem dost zvědavá. :) Doufám, že v něm svět bude více do hloubky prozkoumaný. :)

      Vymazat
  3. Sérii Griša jsem ještě nečetla, ale za to jsem četla sérii Šest vran, která byla naprosto úžasná. :) Určitě bych to ale chtěla napravit i s Grišou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na sérii Šest vran se tepve chystám a jako jsem na ně dost zvědavá. :)

      Vymazat
  4. Prvá časť ma bavila, bolo to dobré čítanie a Alina bola fajn postava, dvojka bola ešte lepšia a ja osobne sa teším na trojku a záver trilógie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ti přeji, aby se ti trojka taktéž líbila. :)

      Vymazat
  5. To zvlááááádneš a potom SoC ti toto klasické kinda lame YA vynahradí... Snáď. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se k nim stále motivuji, ale i tak se jich trošku bojím. :D

      Vymazat
  6. Trilogii si chci přečíst už od doby, co vyšel první díl. Bohužel dávám neustále přednost novinkám :D Určitě si, ale najdu na přečtení čas :-) Anglická obálka je opravdu luxusní :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu. :) Ty novinky bývají často lákavější. :D

      Vymazat
  7. Skvělá recenze :) Grišu si zrovna chystám znovu přečíst, těším se na seriál a nové hezčí vydání :) Už aby to bylo :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ve čtečce mám celou sérii, první díl jsem už přelouskala, ale nepamatuji si z něho skoro nic, takže před seriálem to vidím na re-reading :D

    OdpovědětVymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.