Dám ti slunce


Originální název: I'll Give You the Sun
Autor: Jandy Nelson
Rok vydání celosvětově: 2016
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: Román, Young Adult
Počet stran: 360 stran
Obsah:
Jude a její dvojče Noah jsou si neuvěřitelně blízcí. Když je jim třináct, Jude pochopí, že je krásná, a Noah zas, že je gay. Třináctiletý Noah má kromě své sestry už jen jedinou lásku: kreslení. A dělá všechno pro to, aby se dostal na prestižní uměleckou školu. Jude naproti tomu víc řeší kluky. O tři roky později je všechno jinak. Na školu snů se dostala Jude, ale je z ní zakřiknutá šedá myška, co se schovává za své výtvory. Z Noaha se stal pařmen a lamač dívčích srdcí. A jejich máma je mrtvá.

~~~

Osobně si myslím, že bych se k této knize vůbec nedostala nebýt společného čtení, které pořádala flossielex. Do toho jsem se zapojila a následně se vrhla na knihu. A teda, byla jsem z ní velmi mile překvapená, protože něco takového jsem opravdu nečekala.

Na to, že se poslední dobou vyhýbám YA, tak Dám ti slunce mi perfektně sedlo a hodně jsem si jej užila. I přesto, že se jednalo o převážně oddechové čtení, tak jsem chvílemi byla napnutá, jak to dopadne, a oběma hrdinům jsem držela palce. Až tak moc jsem si je oblíbila.

Co se mi na knize nejvíce líbilo, byl její jazyk. Je to už nějaká chvíle, co jsem viděla nebo spíše četla něco tak poetického a krásného. Dá se říci, že to dokázalo pohladit i po duši. Prostě až takový pocit jsem z toho měla. 

Příběh je vyprávěn dvěma pohledy a to třináctiletým Noahem, jehož části se nazývají Neviditelné muzeum, a šestnáctiletou Jude, jejíž části se jmenují Historie štěstí. Judino vyprávění se však děje o tři roky později než Noahovo. Popravdě, mně osobně nejvíce bavilo Neviditelné muzeum. Obzvláště to Noahovo malování v hlavě.

Chceš-li zvrátit osud, postav se na pole s nožem namířeným po směru větru.

K postavám jsem měla dost rozporuplné pouto. Zprvu jsem Jude moc nemusela, ale pak jsem si ji oblíbila, ale když jsem zjistila, co provedla, tak už tolik oblíbená nebyla, ale pak byla. A to samé platí i pro Noaha. Vlastně v tomto mi přišly jako dost realistické postavy.

Na to, že to zprvu znělo lehce, jsem nečekala, že se bude jednat o velice zamotaný příběh, ve kterém se vyskytne mnoho lží, které povedou k něčemu jinému. U toho jsem jen zírala, jak se to všechno mohlo stát, a jak to i dopadlo. Navíc ten konec byl opravdu krásný a hodně se mi líbil.

Určitě knihu doporučuji všem, kteří chtějí přečíst poetický příběh, u kterého si budou moci odpočinout. Možná vás ke konci něco rozčílí, ale i přesto budete spokojeni. Věřím, že se vám kniha bude líbit stejně jako mě. 

 

Ohledně výběru obálek, mi to dalo dost zabrat. Měla jsem hned dva favority. První byla vietnamská a druhá ruská, která to nakonec vyhrála. 

★★★★☆

 

10 komentářů:

  1. Tenhle příběh mám strašně ráda :) Taky mi asi víc sedl Noah. Jak říkáš, takové pohlazení po duši.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že na tento příběh jen tak nezapomenu. :)

      Vymazat
  2. Ten koniec si doteraz pamätám a to už je pár rokov čo som knihu čítala. Som rada, že sa ti to páčilo. Vyzerá to na tak jednoduchý príbeh a v skutočnosti je to niečo úplne iné. Ach, teraz si mám chuť dať menší rereading :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viď? Ten konec v tobě prostě zůstane a věřím, že si ho budu pamatovat i po pěkné dlouhé době. :D

      Vymazat
  3. Nečetla jsem, ale knihu mám v práci na straně, že si ji přečtu. Občas je potřeba přečíst odpočinkový příběh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě je potřeba. :) I když v jednu chvíli je to dost napínavá knížka. :)

      Vymazat
  4. Knížku neznám, ale zní zajímavě. Vyprávění takhle ze dvou časů se moc nevidí :)

    lucyvillain.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu. Málokdy se to najde, ale často to stojí za to. :)

      Vymazat
  5. Kniha mě láká už opravdu dlouho. Čistě povrchně uznávám, že mě zaujala na první pohled svou obálkou, ale po přečtení anotace vím, že si ji prostě musím přečíst. :) Myslím, že by mohla zaujmout i moji mladší sestru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě za to přečtení stojí. :) Jen musím podotknout, že se tam odehrává akt lásky, i když není explicitně popsán, tak to člověk pochopí.

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.