O myších a lidech


Originální název: Of Mice and Men
Autor: John Steinbeck
Rok vydání celosvětově: 1937
Nakladatelství: Alpress
Žánr: Novela
Počet stran: 112 stran
Obsah:
Dva nemajetní zemědělští dělníci přicházejí ve 30. letech do salinaského údolí. Každý z nich má jinou povahu, oba však spřádají sny a iluze, že jednou se jim podaří mít své vlastní hospodářství a budou tam chovat králíky. Doba je hodně zlá - a nejhorší se teprve rýsuje. Ochranářský a prozíravý George správně tuší, že slaboduchý silák Lennie by nechtě mohl způsobit katastrofu...

~~~

Vzpomínám si, jak o této knize básnila češtinářka a já se díky ní knize vyhýbala jak čert kříži. Přece jen jsem s ní ohledně knih měla velmi rozdílné názory a většina z nich, co doporučovala k přečtení, se mi opravdu nelíbila. Nakonec čtenářský kroužek mě přesvědčil, abych po ní šáhla a vyzkoušela ji. Popravdě, ani jsem neměla velká očekávání, spíše jsem ani nevěděla, co od ní čekat, proto jsem pak byla příjemně překvapena.

Každá kapitola začala naladěna na přírodu. Pokaždé jste se tedy dozvěděli, co se v okolí vyskytuje, a jak to tam vypadá kouzelně. Určitě u tůňky bych trávila hodně času. Pomalu jak pohádkové místo, kam by se skvěle posadilo s knihou. Následně se autor přesunul na popis nové postavy a dále se rozběhly dialogy a jejich chování. Kapitol bylo celkem šest a četly se dobře.

Děj pěkně ubíhal a nebyla šance, že by se člověk nudil. Musím říci, že to opravdu pěkně popsal a napsal. Hlavně jejich sny, co budou mít, a jaké to pak bude. Je hezké, že do jejich snu se dokáží nadchnout i další lidé, kteří by si přáli stejnou věc. Být volní a nezávislý na hospodáři. Mít své vlastní hospodářství a žít z něj, a žádnou velkou potřebu peněz.

A ty králíky budu opatrovat já."

Z postav jsem si ihned oblíbila Lennieho. Takový prosťáček, který nechce nikomu ublížit. A přišel mi ze všech nejmilejších. Jak se snažil, a jak mu popřípadě bylo líto určitých věcí. Hned jako dalšího jsem měla ráda George. Bylo od něj milé, že se právě o Lennieho ujal a staral se o něj, jak jen mohl. Opravdu správná dvojka, která měla ještě lepší sny. Zbylé postavy byly též fajn a nelze říci, že bych někoho případně neměla ráda.

Konec mě dostal. Ani nevím, co k tomu pořádně říci. Jen, že jsem z toho mimo, možná se dalo očekávat, jak to dopadne jen z té anotace, ale naděje přece jen umírá poslední. Přála jsem jim všem jen to nejlepší a hlavně úspěšné splnění snu. Též jsem si, jako oni představovala jejich budoucí klidnou práci, kterou si řádně budou užívat.


Zaujaly mě hned tři obálky, dvě anglické a jedna polská. Rozhodování mezi nimi bylo velice těžké. Nakonec jsem využila pomoci druhé osoby, jež mi řekla, která z obálek je hezčí. Já bych se snad ani nerozhodla. Zde tedy máte anglickou obálku.

★★★★☆

10 komentářů:

  1. Tahle knížka mě minula, jaksi jsem si vybírala jinou povinnou četbu. A vlastně mě ani nijak neláká. Stačilo, jak Brick v Průměrňákových vykládal, o čem vlastně knížka je :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasný, našla se lepší povinná četba. Moc dobře znám. :D Věřím, že to pak neláká. :D

      Vymazat
  2. O myšiach a ľuďoch som čítala v rámci povinného čítania na angličtine a tá knižka ma naozaj chytila za srdce. Bol to pre mňa naozaj veľmi silný príbeh. :
    )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha dokázala velmi překvapit, když člověk od ní nic nečekal. Jsem ráda, že se ti tak líbila. :)

      Vymazat
  3. O myších a lidech je skvělé dílo. Jedna z té "povinné" četby, která by se měla doporučovat horem dolem. :-) Viděla jsi film? Jedna z knih, co má štěstí na výborné zfilmování. :-)

    Hlava v knihách

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono dost závisí, kdo ji doporučuje. Jestli učitel se stejným vkusem či rozdílným, pak je těžké ji doporučovat studentům. :/
      Film jsem tedy neviděla, ale jestli je, jak říkáš povedený. Tak bych se na něj podívala. :)

      Vymazat
  4. Tohle je skvělá knížka. Četla jsem ji před lety k maturitě a mile mě překvapila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pokaždé nejlepší, když kniha dokáže mile překvapit. :)

      Vymazat
  5. Tahle kniha mě totálně minula, ale asi nad ní zapřemýšlím :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě jí dej čanci. Kniha je krátká a tak se rychle přečte. :)
      Děkuji. :)

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.