Vznešený dům


Originální název: Noble House
Autor:  James Clavell
Rok vydání celosvětově: 1981
Nakladatelství: Knižní klub
Série: Asijská sága, 5. díl
Žánr: Dobrodružné, Historie, Román
Počet stran: 975 stran
Obsah:
V roce 1963 se tchaj-pan Ian Dunross pokouší zachránit rodinnou firmu (Struan's) z obtížné finanční situace, v které ji zanechal jeho předchůdce. Proto se snaží uzavřít partnerství s americkým milionářem a zároveň se brání Quillanu Gorntovi, který chce konečně zničit Struan's. Mezitím čínští komunisté, tchaj-wanští nacionalisté a sovětští špióni usilují o získání vlivu v Hong Kongu, a britská vláda se jim v tom snaží zabránit. A jak se zdá, nikdo nemůže ničeho dosáhnout, aniž by se neobrátil o pomoc k místnímu podsvětí.

~~~

Po odmlce, kterou jsem si dala s Asijskou ságou, se opět k této sérii vracím s Vznešeným domem. A předem jsem věděla, do čeho jdu. Přece jen od autora už mám několik těch knih načtených. Docela jsem se těšila na knihu, protože tohoto autora jsem si velice oblíbila a jeho styl je dost čtivý.

S čím jsem počítala, bylo, že kniha bude mít pomalý rozjezd. To se také splnilo, přibližně takových dvě stě stránek je pomalejších, kdy jsem se do knihy nemohla pořádně začíst. Ale pak to ustoupilo a knihu jsem si dost užívala. Začala mi místy rychle utíkat a já se pak moc nenadála a dostala jsem se ke konci. Čeho jsem si všimla, je, že Clavell umí napsat konce tak zajímavé, že prostě jsem nedokázala přestat číst, dokud jsem nevěděla, jak to všechno dopadne.

Takže u těchto delších knih to chce chvíli vytrvat a čtení si užijete. Jen je potřeba si zapamatovat různé postavy. Takže se může stát, že chvíli budete tápat, kdo je kdo, ale brzy si na to navyknete. Co tak přemýšlím, tak jsem v knize nenarazila na seznam postav, který by mohl usnadnit čtení. Též počítejte s tím, že v knize jsou různé scény, které se soustředí na všechny možné osoby. Třeba tam bude scéna týkající se jedné osoby, která se dál už v knize neobjeví.

Ovšem může se stát, že vás určité scény nebudou moc bavit. Pro mne to byly některé části týkající se Susleva a komunismu. Někdy mě ovšem bavily a četly se dobře, jindy mě pro změnu moc nechytily a přála jsem si, aby nebyly moc dlouhé a brzy je přečetla, a pak se mohla vrhnout na další. Ale též se objeví ty scény, které si oblíbíte, a to zejména ty, kde máte své oblíbené postavy.


Život není fér. Smrt taky ne. Ani válka není fér."

I přesto, že v knize je obrovské množství postav. Dokázala jsem si jich hned několik oblíbit. Hned první postavou je to Ian Dunross, který byl skvěle napsaný. A prostě jste mu po celou tu dobu drželi palce, jen aby to s ním dopadlo dobře. Prostě dokázal si ihned získat mé sympatie. No a další osobou nebo spíše osobami je Casey a Orlanda. Obě sebevědomé ženy, které si tvrdě stojí za svým přáním. A nebojí se pro to udělat cokoli, jen aby se jim to splnilo.

Kapitoly jsou zde zajímavě pojaty, a tím, že název kapitoly je den v týdnu. Pak se zde vyskytují podkapitoly, které se týkají času v tom dne. Tyto podkapitoly nejsou vůbec krátké, nýbrž jsou delší, a to nemluvím vůbec o kapitolách, které jsou velmi dlouhé. Sem tam jsem i zapomněla, o jaký den se vůbec jedná. Ale to naštěstí ničemu nevadilo.

Jinak věty nejsou příliš jednoduché. Takové složitější a můžete se těšit na přiměřený popis okolí, kdy si dokážete barvitě představit Hongkong a jeho život v něm. Takže se nemusíte bát, že se budete nudit dlouhými popisky, či tam bude jejich nedostatek. Jedná se prostě o zlatou střední cestu.

Vznešený dům můžete číst i samostatně, aniž byste četli předchozí knihy. Jen vám budou trošku utíkat dávné příběhy a nepousmějete se nad tím, jak za těch pár let je legendy poupravily. Clavell dokázal vytvořit skvělý svět, u něhož se minulost dotýká s přítomností, jež je ve Vznešeném domě.


Jako obálku jsem si vybrala anglickou, jelikož mě dokázala ihned upoutat, a také proto, že se mi ze všech obálek nejvíce líbila. Dá se říci, že mi dost sedí i k celému příběhu.

★★★★★

6 komentářů:

  1. Tohle je boží -> „Život není fér. Smrt taky ne. Ani válka není fér."
    Ale knížku jsem teda nikdy nečetla a ani jsem o ní nezaslechla :))

    http://lifebynikys.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jakmile jsem na to narazila, byla mi jasný, že to sem prostě musím dát. :) Je to hodně pravdivé.

      Vymazat
  2. Pěkná recenze. ;) Já osobně knihy s asijskou tématikou moc nemusím, takže si tuhle knihu nechám ujít.

    OdpovědětVymazat
  3. Recenze pěkná (jako vždy), asijské prostředí mám v knihách moc ráda. Ale nevím, jestli bych teď zvládla další ságu, bojím se, že ne. Takže dávám na seznam budoucí četby ;)

    nikidelfin.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se nedivím. Ono všechny knihy z této série jsou poměrně rozsáhlé a nějakou chvíli zaberou. :)

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.