Lolita



Originální název: Lolita
Autor: Vladimir Nabokov
Rok vydání celosvětově: 1955
Nakladatelství: Paseka
Žánr: Román
Počet stran: 384 stran
Obsah:
Bolestná, šokující i dojemná zpověď čtyřicátníka Humberta o bezmezné erotické posedlosti kouzlem dvanáctileté "nymfičky" a jejích tragických důsledcích dokáže i bezmála půlstoletí po svém vzniku zasáhnout čtenáře otevřeností a důsledností, s níž otevírá a rozvíjí své tabuizované téma, s odstupem času jej však stále výrazněji oslovuje jako to, co vždy představovala především: mistrovsky komponované mnohovrstevné pojednání na téma vášně, lásky a hříchu, vycházející z bohatého kulturního zázemí a překypující pro Nabokova typickou slovní virtuozitou, ironií i humorem.

~~~

Ačkoli jsem chtěla Lolitu zkusit už dříve, tak jsem se nakonec k ní dostala díky čtenářskému kroužku. A věřím, že bez něj bych se k ní snad nikdy nedostala a na jednu stranu by mi to ani nevadilo. Moje pocity z Lolity nejsou příliš valné, asi půjdu trochu mimo proud, ale tahle kniha mě fakt nebavila.

Nevím proč, ale celou dobu jsem očekávala něco jiného, než jsem dostala. Počítala jsem, že příběh bude mít mnohem větší dějovost, ale spíše se převážně jednalo o řez do hlubin duše Humberta. K tomu musím přidat i košatá souvětí a výsledek je hotový. Nic pro mě, ačkoli mám ráda tato souvětí, zde mi bohužel nesedla a ani autorův styl.

Kniha obsahuje dvě dějství, která mají kapitoly. Některé kapitoly byly delší a jiné kratší. A upřímně, za ty kratší kapitoly jsem ráda, alespoň mi to pak vždy přišlo, že mi kniha ubíhá. Samozřejmě počítejte s košatými větami, kde Humbert popisuje své city k Lolitě a též své pocity. Upřímně zrovna ty mě moc nenadchly.

Lolita, světlo mého života, žár mých slabin. Můj hřích, má duše.

Začátek, kdy se teprve seznamuje s Lolitou, mě bavil. Utíkalo to svižně a dokonce i náhledy do Humbertovy duše byly pro mě dobré. Jenže jakmile započalo cestování, tak to mně už vůbec nebavilo. Příliš dlouhé, opisy přírody mě nedokázaly zaujmout a po čase mi to přišlo stejné. Ale konec to dokázal vyzvednout, ten mě opět zaujal. Takže začátek a konec dobrý, jen prostředek byl pro mě hrozný.

Z postav jsem si nedokázala vytvořit kladný vztah. Humbert se mi už jen příčil svou úchylkou. A ani bych se do něj neodkázala vžít. A Lolita? I přesto, co se jí dělo, jsem si k ní nedokázala vytvořit vztah. Často mi přišla drzá a nevychovaná holka. Takže mi vcelku bylo jedno, co se těm postavám děje.

Celkově bych řekla, že je potřeba na tuto knihu mít chuť a dokonce si oblíbit autorův styl, pokud se to tak nestane, tak si knihu neoblíbíte a prostě se zařadí jen k dalším knihám, které člověk přečetl. Řeknu vám, že si myslím, že po chvíli na tuto knihu zapomenu a nebude mi to ani vadit.


Z obálek mě nejvíce zaujala tato anglická verze. Ihned mi připomněla popisy jejího těla, hlavně jejích nohou. A schválně proto ji sem i přidávám.

★★☆☆☆

16 komentářů:

  1. Nejsi jediná. Taky z tý knihy nejsem odvařená. Možná jsem na tohle téma z nějakého důvodu citlivá, ale prostě jsem se přes to nepřenesla. Všichni mě tam akorát srali :D. Sice je to braný jako "zázrak", ale pro mě nic moc.

    Verča ze Ztracena v Praze I Vyplatí se koupit iPad?... I RECENZE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jakožto má to opravdu hezký jazyk, ale ty postavy. Nedivím se, že ti šly na nervy. :D

      Vymazat
  2. Tak ja to ještě ani necetla a ani mě to tedy neláká. Jsem ráda, že o nic nepřicházím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec o nic nepřijdeš. Pokud tě to neláká, ani by tě to nebavilo. :D

      Vymazat
  3. O knihe som samozrejme počula, je to známy príbeh, ale priznám sa, že som ho ešte nečítala a ani ma veľmi neláka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To souhlasím, že je to známý příběh. Ale pokud tě neláká, tak ji nezkoušej. :)

      Vymazat
  4. Ja každému vravím, že Lolita je dejovo nudná, ale to ako je to napísané... Skrátka ten jazyk je krásny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, jazyk je krásný. :) Jen já potřebovala mnohem dějovější.

      Vymazat
  5. O Lolitě víme všichni, ale jen málo z nás ji četlo. :)) Mě osobně příběh láká, ale přesně jak říkáš, měla bych strach z málo dějovosti a nudného příběhu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se bojíš, že tě kvůli malé dějovosti bavit nebude, tak bych ji být tebou ani moc nezkoušela. :)

      Vymazat
  6. Tohle je jediná kniha, u které jsem přeskakovala celé stránky.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se t ivůbec nedivím. Mít ji v knižní podobě, tak bych nad tím taky uvažovala.

      Vymazat
  7. Taky jsem od Lolity ve výsledku dostala něco trochu jiného, než jsem čekala. Je to prasárna v mnoha ohledech se to ani nedá nijak uchopit, ale právě ten jazyk byl úžasný, i v překladu. Poetičnost se tomu upřít nedá :) Hned po dočtení jsem z toho měla trochu rozporuplné pocity, ale teď si myslím, že bych si to klidně přečetla znovu. Ale je fakt, že první půlka mě taky bavila daleko víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, ono se tě to dotkne mnohem více hlavně, když tam nemáš přímo popsané, co se dělo. Jen naznačené. :)

      Vymazat
  8. Knihu jsem četla před lety k maturitě a musím říct, že mi taky nějak nesedla.

    OdpovědětVymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.