1984


Originální název: Nineteen Eighty-four
Autor: George Orwell
Rok vydání celosvětově: 1949
Nakladatelství: Argo
Žánr: Román, Sci-fi
Počet stran: 320 stran
Obsah:
"Antiutopie" má i svého "antihrdinu": je jím Winston Smith, obyčejný, ne příliš statečný člověk, který si nepřeje nic světoborného: chce jen poznat skutečnou, ne zmanipulovanou podobu minulosti, věřit tomu, co vidí na vlastní oči a mít svobodu tvrdit, že dva a dva jsou čtyři. Tyto elementární nároky jsou však přímým ohrožením moci, postavené na lži, a proto je Winstonova vzpoura proti obludnému organismu, jehož je nepatrnou buňkou, předem odsouzená k nezdaru. Přesto mu autor vkládá do úst jistou naději, působivější o to, že vyslovenou v mučírně: "Nějak už vám to selže, něco vás zdolá. Život vás zdolá."

~~~

Nemyslela jsem si, že v dohledné době se dostanu ke klasické četbě. A překvapivě jsem se dostala, a to hlavně díky čtenářskému kroužku. Myslím, že jinak bych se zrovna k této knize nedostala. Vlastně jsem ráda, že jsem si ji přečetla a už chápu, co lidi na ní tolik vidí.


Už od prvních stránek mě kniha naprosto pohltila a já si dokázala přesně představit, jak ten svět funguje. Všechno to tam bylo perfektně popsané a na jednu stranu i trochu šílené. Když víte, že nikomu nemůžete věřit a minulost není pravdivá. Opravdu mě pak šokovalo, co a jak se tam všechno dělo.

Co mě během čtení upoutalo, bylo, že jsou tam podobné rysy s komunismem. Ačkoli jsem v té době nežila a jen informace mám z hodin dějepisného zaměření, tak jsem v tom určitou podobu spatřovala. Hlavně když jsem se podívala na to, kdy knihy vyšla, mě udivilo ještě více, že vlastně dokázala "předpovědět", co se bude dít.

Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost.

Jediné, kde jsem se nemohla pořádně začíst, byl konec. Nebudu přesně říkat co, ale to mi přišlo trochu slabší a moc mě to nebavilo. Ale úplně nejhorší pro mě bylo číst odbornější text. U toho jsem dokonce listovala stránky, kolik mi do konce toho textu chybí. Navíc jsem se do něj často nutila a sem tam jsem nevěděla, co jsem vlastně přečetla. To však byla jen určitá část, navíc toho moc nebylo, takže to pak ani moc nevadí, ale v ten moment to bylo těžké.

Nemohu říci, že bych si hlavní postavu nějak extra oblíbila. Ale mohu říci, že jsem si k Winstonovi utvořila jakýsi kladný vztah. Takže mě vlastně jeho příběh docela bavil. Ovšem Winston není jediný a objeví se tam ještě jedna osoba, která má trochu větší roli. Když to vezmu, tak se zde nevyskytuje žádná postava, která by byla plochá, či lezla čtenářovi na nervy.

Pokud si chcete přečíst nějakou klasiku, která vás zaujme a její příběh vám bude utíkat. Určitě zkuste 1984. Na příběh nepotřebujete žádnou určitou náladu, kniha vás sama dokáže pohltit a vy si ani neuvědomíte, že už jste u konce.


Výběr obálky mi tentokrát nedal moc zabrat. Už od začátku jsem měla jasného favorita, a to anglickou obálku. Co jsem tak koukala, tak se mi ze všech nejvíce líbí.

★★★★☆



24 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze. :) Pro mě je Orwel jedním z autorvý klasik, ke kterému bych se jednou moc ráda dostala. Zatím jsem k tomu ale neměla příležitost. Je fajn, že se, jak píšeš, jedná o čtivou knihu. O to víc se na ni budu těšit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji zkus, já z ní zprvu měla obavy, ale mile překvapila. :)

      Vymazat
  2. Ach, tie klasiky, ja sa im neustále vyhýbam :D Asi kvôli zlým skúsenostiam zo strednej; keď ťa do toho nútia, tak si voči tomu vytvoríš odpor O_O. Ale aj moja sestra si túto knihu chváli a hovorí, že by som jej mohla dať šancu - tak už ste teraz dve, čo ma ako tak presvedčili :D OK, uvidíme...krásne recenzia!♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně ti rozumím. Já se téhle taky trošku vyhýbala. Na střední jsem měla pravidlo, co se líbí učitelce, to číst nebudu a radši jsem si pak vybírala méně známé knihy. :D
      Uvidíš tedy, zda se ti do ní bude chtít. :)

      Vymazat
  3. 1984 se mi hrozně líbila! Je to hrozný příběh popsaný do takových detailů, až z toho zamrazí.

    OdpovědětVymazat
  4. Musím se přiznat, že tuhle knihu jsem ještě nečetla. Ale četla jsem Farmu zvířat a bylo to super. Určitě se ale na 1984 chystám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Farmu zvířat znám ze střední, kde ji četla učitelka. A zněla skvěle. :)

      Vymazat
  5. Zajímavý pohled na svět a na minulost. Ty chodíš do čtenářského kroužku? To je hezký, to by mě asi také bavilo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to jen v rámci internetu, ale i tak je to fajn. :)

      Vymazat
  6. Moc pěkná recenze :) Tuhle knihu zrovna sháním, ráda bych si ji přečetla :) Do téhle současné situace se to hodí, může nám to ukázat, jak skončíme, když se vládě zalíbí moc a občani zděšení koronavirem :D takže si ji čistě ze zvědavosti a preventivně chci přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ti držím palce, abys ji sehnala. :) Rozhodně doporučuji.

      Vymazat
  7. Tohle je knížka, o které už taky delší dobu uvažuji, ale po několika letech jsem se k ní stále nedoplácala. :D Do knihovny se teď stejně nedostanu, takže si musím vystačit s tím, co mám momentálně u sebe. Snad karanténa nebude moc dlouho a knížky mi nedojdou. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad jednou se k ní dostaneš. :) To já se naštěstí nedostatku knih nebojím, v knihovničce toho mám ještě dost přečíst a pak to jistí čtečka. :D

      Vymazat
  8. Uf, přiznám se bez mučení, že k Orwellovi jsem nijak zvlášť nepřirostla a vrcholem pro mě bylo přečíst Farmu zvířat k maturitě. Jako klasika mi nevadí, jen tomuto autorovi jsem zatím ještě na chuť nepřišla a pravděpodobně se to již nezmění. Ale jinak pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasný, maturita dost změní názory na knihy. Hlavně když to musíš přečíst a třeba se ti to nelíbí. :)

      Vymazat
  9. Nemohla som ani dočítať celý článok, lebo som nechcela vedieť viac, aby to neovplyvnilo moju skúsenosť. 1984 som zatiaľ nečítala (áno, hanbím sa za to), ale chystám sa vo veľmi dohľadnej dobe :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec se nemáš za co stydět. Já jsem taky nečetla klasiky, které jsou naprosto známé. :)

      Vymazat
  10. Tato kniha mi leží doma X let :-D ještě jsem se k ní nedostala a bohužel mě zatím moc neláká.
    goodmoda.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám moc dobře, taky mi doma leží knihy x let. :D

      Vymazat
  11. Přiznám se, že pro mě je nejlepší kniha od autora Farma zvířat :D Další jsem raději nečetla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Farmu zvířat vůbec nečetla. Jen znám příběh ze školy a to mi stačí. :D

      Vymazat
  12. Mně se 1984 moc nelíbilo, nemám totiž moc tyhle dystopický témata ráda. Od Orwella se mi líbila spíš farma zvířat:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu jsem nečetla. :) Já osobně mám moc ráda dystopie, pokud jsou dobře napsané. :)

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.