Exit West

Originální název: Exit West
Autor: Mohsin Hamid
Rok vydání celosvětově: 2017
Nakladatelství: Odeon
Žánr: Román
Počet stran: 176 stran
Obsah:
Jmenoval se Saíd a ona Nadja. Jednoho dne se seznámili a zamilovali se do sebe. Mohla to být pěkná love story, jenomže. Jenže to všechno začalo v nejmenované muslimské zemi, kde právě propukl ozbrojený konflikt mezi vládou a militantními skupinami. Když se potvrdí, že existují záhadné dveře, díky nimž se ocitnete na jiném místě planety, není proč s útěkem otálet. 

~~~

Po několika měsících jsem se odhodlala k další Odeonce. Ta předchozí, Zaprodanec, u mne skončila takovým fiaskem, že jsem na ni nepsala ani recenzi. Ale za to Exit West mě velice potěšil. Očekávala jsem už jen podle anotace, že mě zaujme, a že mě i bude bavit. A to se taky stalo.

Příběh zprvu začíná pomalu a hlavně vypadá na jakousi love story. U toho se ovšem dlouho nezdrží a brzy se okolí začne proměňovat. Postupně dochází k bojům a vy pociťujete obavy a strach hlavních dvou hrdinů. A pak i následnou naději, kdy se začnou objevovat záhadné dveře. Původně jsem vám chtěla napsat i o pár dalších věcích, ale když se to nevyskytuje v anotaci, tak to budu muset vynechat.

Je zde hlavně popsaná migrace, a co o ní pociťují obě dvě strany. Jak ti, kteří se dostanou na úplně cizí místo, tak i ti, kteří se setkávají s úplně cizími lidmi jiné národnosti. Takže to patří k dost aktuálním tématům a už jen kvůli tomu vás může kniha hned zaujmout.

Nevzdal to a držel úsměv stejně vehementně, jako když se zoufalý horolezec těsně před pádem drží skály.

Jak již víte, v knize se vyskytují dvě postavy. Nejvíce jsem si oblíbila Nadju, ta mi ihned sedla a bavilo mě o ní číst. Za to Saída jsem si tolik neoblíbila. Z prvních stránek jsem ho měla ráda, ale postupně už ne. Postavy si zde projdou určitým vývojem a stejně tak si prošel i můj vztah k nim. 

Co se mi dále hodně líbilo, byl postupný vývoj vztahu. Jak se po celou dobu knihy postupně vyvíjel a měnil se. To je snad na tom nejlépe napsané. Pociťovala jsem s nimi veškeré jejich emoce a také narůstající napětí. A pak ten konec, dalo se čekat, že to tak nakonec dopadne. Ale i tak jsem pociťovala menší naději, že by nemuselo. Ale ta fakt byla malinká.

V příběhu očekávejte, že se setkáte i s jinými lidmi, na úplně jiném místě, než je Nadja se Saídem. Jakožto tyto scény jsou dobré, ale jaksi mě více zajímalo, jak to bude dále s tou dvojicí, že mně některé scény tolik nechytili. Ale třeba ta část s rodinou nebo s dvěma staršími muži se mi hodně líbila. A ulpěla mi v hlavě.


Z obálek se mi nejvíce líbila anglická verze, která se naprosto hodí ke knize. Hlavně díky tomu, že se na obálce vyskytují dveře, které vedou do lepšího světa. Proto jsem nakonec zvolila tuto obálku.

★★★★☆

12 komentářů:

  1. Většinou si vybírám knížky podle obálky a tady musím uznat, že bych po knize asi nesáhla. Ale podle recenze to zase tak špatně nevypadá. Až jednou nebudu mít co číst, tak se po ní možná mrknu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ti věřím. :) Určitě mrkni, mně opět nalákala, že mám zkusit Odeonky. :)

      Vymazat
  2. Odeonky jsou fajn. :) Jen do některých knih musí člověk dozrát, aby si je dokázal užít nebo je opravdu ocenit. Věřím, že některé knihy by se mi líbily třeba až za pět let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To naprosto věřím. Na ně musí být ta správná nálada. :)

      Vymazat
  3. Knihy s tématikou muslimských zemí nemám téměř vůbec načtené. Tahle mě ale zaujala, navíc se jedná o Odeonku, což je většinou záruka kvality. :) Děkuji za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě knihu doporučuji, byla dobře pojatá. :)

      Vymazat
  4. Pred knihami, ktoré sa zaoberajú muslimskou témou mám odjakživa rešpekt. A trochu strach. Ale obsahovo vyzerá zaujímavo. A ešte k tomu je to Odeon. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli tě velmi zaujala, tak doporučuji. Věřím, že se bude líbit. :)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze :) Knihu neznám, ale vypadá zajímavě :) Od Odeonu jsem toho zatím moc nenačetla, takže hurá do toho :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme dvě, od Odeonu toho též nemám moc načteno. Ale postupem času pomalu napravuji. :)

      Vymazat
  6. Mám rada, keď sa v knihe vzťah i jednotlivé postavy vyvíjajú. Mám pocit, že vtedy čítam skutočný príbeh. Ďakujem za recenziu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš naprostou pravdu. Jakmile se vyvíjí, kniha hned získává na lepsím pocitu a čtenář je do ní ještě více vtažen. :)

      Vymazat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.