Maus I: Otcova krvavá pouť dějinami


Originální název: Maus I: A Survivor's Tale: My Father Bleeds History
Autor:  Art Spiegelman
Rok vydání celosvětově: 1993
Nakladatelství: Torst
Série: Maus, 1. díl
Žánr: Biografie, Historie, Komiks
Počet stran: 160 stran
Obsah:
Maus je příběh Vladka Spiegelmana, Žida, který přežil holocaust, a jeho syna, kreslíře, který se snaží vyrovnat s otcem, jeho hrozivým příběhem i dějinami jako takovými. Knihu spojuje dva příběhy: jeden se odehrává v Polsku, druhý v Rego Parku v New Yorku. V prvním Spiegelmanův otec vypráví o tom, jak se svou ženou přežili Hitlerovu vládu v Evropě. Je to příběh plný smrti, neuvěřitelných úniků, vězeňské krutosti i lidské zrady. V druhém příběhu sledujeme autorův mučivý vztah k stárnoucímu otci. Občas se navštěvují, vedou malicherné hádky a v pozadí všeho jsou dějiny, příliš kruté na to, aby je bylo možno utišit. Obě příběhy se tak před námi spojují v příběh jediný - příběh rodičů a dětí. V prvním dílu sledujeme Spiegelmanovy rodiče až do bran Osvětimi a autora vyprávění na práh zoufalství.

~~~

Když jsem zjistila, že čtenářský kroužek existoval již dříve, rozhodla jsem se, že napravím své resty tím, že si přečtu i knihy, které se kdysi už četly. Tohle je první z nich, po které jsem šáhla.

Ale snad nejvtipnější mi přijde, že jsem si řekla, že tento rok moc komiksy číst nebudu, protože minulý rok jsem jich přečetla hafo a hle! Čtu komiks, pomalu jak zákon schválnosti.

Co mi na tom přijde zajímavé, jsou zvířata, která se chovají jako lidi. Zpodobení tehdejších německých vojáků za kočky a Židy za myši. Už jenom z toho lze vidět, že kočky půjdou po myších a myši se jich budou bát.

Mohu říci, že kdyby příběh byl psaný, pravděpodobně by se mi líbil více, jak kniha. Do komiksu jsem se nemohla nějak pořádně začíst. Asi jsem od toho čekala něco jiného, než bylo ve skutečnosti uvedeno. Rozhodně mi v tom něco chybělo, bohužel netuším co.

Kresby byly vcelku zajímavé, ale že by mne nějak uchvátily? To ne. Přišly mi takové průměrné, ale na druhou stranu jak to jinak provést, že?

Proto komiks hodnotím průměrným počtem. Nepřijde mi, že by to dokázal natáhnout na 4*.

Co jsem koukala na obálky, většina z nich se liší jen v barvě pozadí. Max. jsem našla jen tři, které se nějak více odlišovaly, a právě od nich vám sem dávám obálku z Itálie.


★★☆☆

Žádné komentáře:

Okomentovat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.