Maus II: A tady začalo moje trápení


Originální název: Maus II: A Survivor's Tale: And Here My Troubles Began
Autor:  Art Spiegelman
Rok vydání celosvětově: 1995
Nakladatelství: Torst
Série: Maus, 2. díl
Žánr: Biografie, Historie, Komiks
Počet stran: 160 stran
Obsah:
Maus je příběh Vladka Spiegelmana, Žida, který přežil holocaust, a jeho syna, kreslíře, který se snaží vyrovnat s otcem, jeho hrozivým příběhem i dějinami jako takovými. Knihu spojuje dva příběhy: jeden se odehrává v Polsku, druhý v Rego Parku v New Yorku. V prvním Spiegelmanův otec vypráví o tom, jak se svou ženou přežili Hitlerovu vládu v Evropě. Je to příběh plný smrti, neuvěřitelných úniků, vězeňské krutosti i lidské zrady. V druhém příběhu sledujeme autorův mučivý vztah k stárnoucímu otci. Občas se navštěvují, vedou malicherné hádky a v pozadí všeho jsou dějiny, příliš kruté na to, aby je bylo možno utišit. Obě příběhy se tak před námi spojují v příběh jediný - příběh rodičů a dětí. V druhém dílu se pohybujeme mezi osvětimskými vězeňskými baráky a rekreačními bungalovy v pohoří Catskills.

~~~

Hned tu máme další díl, který je i poslední. Popravdě nemám moc ráda, když rozečtu knihu, která je sérií a nemohu dočíst zbývající díly. To pomalu bych vyskočila z kůže. Ale vždy se snažím a hlídám si, zda to jsou série. Díky tomu se dokážu vyhnout dobře knihám, u kterých bych si další díl popřípadě dočíst nemohla.

Tato kniha nebo spíše komiks mi přišel o dost lepší, jak předchozí díl. Více mne bavil, i ta současnost, vztah mezi synem a otcem byl zajímavější. Přijde mi, že je tu více vidět, jak byl Vladek poznamenán, a jak si syn k němu nedokázal najít pořádnou cestu.

Také mne překvapila i fotka, co tam nakreslil. Nevím proč, ale očekávala jsem, že fotka bude v podobě myši. Přece jen jak byly ukazovány jiné fotky, tak tam byly též myši. Ale u téhle? Člověk. Trochu mne to zarazilo a nedokázala jsem si díky tomu moc představit Vladka. Po celou dobu byl myší, tak tím mi i v hlavě zůstal.

Oproti předchozímu dílu se mi to četlo i lehčeji. Rychleji to odsýpalo, i když se sem tam našly momenty, kdy mi to přišlo pomalé a pomalu mne to nudilo. Moment, kdy jsem si říkala, ať už je něco dalšího, cokoli, co by mi přišlo zajímavější, než tohle.

Rozhodně je dobře, že vzniklo i další vydání, kde je dohromady Maus I a Maus II, protože kdybyste četli jen jedno z toho, chybělo by to druhé. Dá se říci, že je to knihou rozdělenou v polovině. Takže pokud budete mít šanci na souborné vydání, tak jděte do něj, jen pokud vás tato kniha zaujme.

Tentokrát vám sem nedám žádnou obálku, protože veškeré obálky, co jsem našla, se liší pouze barvou v pozadí, takže jsou všechny teoreticky naprosto stejné.

★★★★☆

Žádné komentáře:

Okomentovat

© Enthusiasm For Books
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.